jueves, diciembre 27, 2007


"Diga'm quins són els teus records i et diré qui ets." El psicòleg i psicoterapeuta Patrick Estrade ens proposa un sistema de coneixement d'un mateix totalment inèdit, mitjançant el seu mètode d'anàlisi i d'interpretació dels records d'infantesa. Mediadors privilegiats del nostre món interior i en gran mesura del nostre inconscient, els nostres records orienten les nostres accions, inclinen les opcions que escollim, influencien el nostre destí. Tanmateix, s'han de saber escoltar i entendre. L'autor ens convida al fil d'aquestes pàgines a provar concretament el seu mètode, confiant-nos els seus propis records, l'anàlisi que n'ha fet i les conclusions que n'ha pogut treure. Els nostres records, tant si són feliços com desgraciats, ens guien i ens acompanyen tota la vida, inclinen la balança de les nostres eleccions, ens diuen com som i qui som... "La vida no és allò que s'ha viscut, sinó el que recordes i com ho recordes"
A part, és molt interessant el seu raonament sobre aquelles contradiccions que es donen en l'aprenentatge que rebem durant l'infantesa sobre el món que ens envolta, i com ho apliquem al convertir-nos en adults que han d'afrontar un entorn sovint hostil amb les eines que se'ns han ofert, i que no sempre són útils tal i com ens han ensenyat a utilitzar-les... ja que tot allò que hem aprés i que no ens serveix, o que només ens provoca més dolor, més patiment, hauriem d'aprendre a desaprendre-ho, tal i com ell diu: "El que asume su vida no puede ser inocente. Ser adulto es asumir tu culpabilidad", és una de les maletes de les que ens hauríem de desfer, per poder caminar sense tant pes. Ja ho deia Freud: "El sentit de culpabilitat és el problema principal de l'evolució de la cultura". I tenia raó.

Aquest bon home va ser descobert gràcies a una Contra de La Vanguardia que vaig trobar tot fent un café al bar de mores del costat de la feina, i que va ser arrancada sense contemplacions (no tenia temps de comprar-ne una per mi, i sincerament, en la balança moral pesava més tenir l'article que complir els criteris ètics). Investigant una miqueta, vaig descobrir que l'individu en qüestió ha escrit un llibre anteriorment, que també recomano..............


"Vivir es resolver problemas. Esta guía práctica, que se lee como una novela, le lleva de la mano y le enseña a resolver los suyos: cómo salir a flote de las dificultades, cómo comprender sus debilidades y errores y, por último, cómo actuar para no volver a las andadas. Un fiel compañero de viaje que le ayudará a sortear los obstáculos para lograr tener una existencia feliz."

"Cómo se llega, poco a poco, a mezclarlo todo. ¿Curar el qué, curar a quién? ¿Qué es la neurosis? Los padres. Tener razón y no tenerla. El chantaje. El terrorismo psicológico. Las rupturas. El cambio. Volver a dar un sentido al presente. La vida en dientes de sierra: ¡peligro! Ilusiones y desilusiones. Paradoja y contradicciones. Distancia, proximidad y término medio. Ganas y falta de ganas. Atención previsora y atención interventora. Cinismo, burla y lo irrisorio. Tomarse en serio. El juego. Intención y decisión. Escucharse para decidir. Encontraremos nuestro verdadero lugar. Aprender a molestar a los demás. Asumir nuestros problemas sin resolver. Sentido de la vida y fuerza de carácter. La sensibilidad. La espontaneidad. La inteligencia de las cosas. Encontrar nuestro Yo. Resolver lo imposible. Atreverse."

6 comentarios:

Anónimo dijo...

Molt bé, molt bé, dos llibres més a tenir en compte

Anónimo dijo...

Amb perdó. Ja saps que sóc una mica (molt) escèptic amb la psicologia, però aquesta frase és la pera:

"Vivir es resolver problemas. Esta guía práctica, que se lee como una novela, le lleva de la mano y le enseña a resolver los suyos"

Des de quan un llibre t'ensenya (així, pam, per la cara) a resoldre els teus problemes? ¬¬' Podien haver posat un 'ayuda', que és més discret.

Res més, només dir que no crec que em compri cap dels dos llibres perquè no coincideixo amb el que prediquen. Potser si algun dia cauen a les meves mans els faig una lectura ^^'

Salut i Birres!

PD: ah! Molt interessant, sempre és bo saber més ;D

Anónimo dijo...

Molt bé, segons el Llàtzer tots els professionals de Pensament se'n poden anar a prendre pel cul perquè és una tonteria plantejar formes més eficients de resolució de conflictes (llegeixi's amb bon rotllo, eh? Que m'ha quedat com borde)

I jo em pregunto, perquè coi estic fent un treball de resolució de conflictes seguint el mètode de Bono si és impossible que hi hagi mètodes millors que el meu propi! Perquè NO estem estancats en la nostra pròpia visió del món i els mètodes aquests NO ens poden ajudar a sortir-ne i mirar-ho tot des d'altres perspectives.

Val, m'he passat amb el sarcasme, no t'ofenguis, eh? És que vaig néixer així de cap quadrada i em fa mandra refer el text

Anónimo dijo...

Jiji! M'encanta :P

Tranquil·la Marta, ets lliure de fotre't amb mi (no m'he ofés ;D) i de creure el que vulguis. Simplement dic que jo no hi crec: res, cero patatero.. extremista? potser sí, però també sóc lliure de pensar el que em vingui de gust, no?

Certament, per mi se'n podrien anar (no a prendre pel cul) a fer coses més útils, però està clar que hi ha gent a la qual li serveix la feina del psicòleg (i similars) o com a mínim creuen que els serveix. Bé, doncs que facin que així creen activitat econòmica ^^'

Per què estàs fent el treball? Doncs suposo que per aprovar la carrera, ampliar el teu horitzó de coniexements o intentar ajudar a la resta de gent.

Em consideres "estancats a la meva pròpia visió del món"? Guay, podria pensar el mateix de tu per creure que "els mètodes aquests SÍ ens poden ajudar a sortir-ne i mirar-ho tot des d'altres perspectives". Tot és qüestió de prespectives, no?

Bé, i després d'aquesta ració de demagògia barata (s'ha de reconèixer xD), només em queda dir: pau (i consumisme), que és Nadal! :P

Anónimo dijo...

PD: sí, ho reconec, no estava inspirat però havia de defendre la meva integritat xD

Anónimo dijo...

Quan parlo amb primera persona del plural és perquè penso que tots estem estancats en les nostres pròpies visions del món, jo inclosa. No em negaràs que a vegades va de perles que quan no te'n surts amb un problema, vingui algú altre i te'l faci veure d'una altra manera, segur que passa fins i tot amb les matemàtiques, doncs això és el que pretenen aquests tios que parlen de resolució de problemes, simplement que te n'adonis que la teva manera de veure les coses no és la única possible, sinó que n'hi ha mil més . El treball que estic fent jo (sí, és de la carrera) és sobre un llibre d'un mètode per aprendre a pensar millor, és a dir, que enlloc de donar mil voltes als nostres coneixements per tal de resoldre un problema, tinguem en compte també altres perspectives possibles, altres maneres de veure-ho, això és tot.

Em sembla molt bé que no et creguis la psicologia, per mi també hi ha moltes coses que no m'acaben de convèncer, però al cap i a la fi la resolució de problemes aquesta no és cap tonteria i tampoc és evident, perquè hi ha gent que és absolutament incapaç d'abstreure's ni que sigui una mica d'ells mateixos. I tampoc cal carregar-se la psicologia per ella mateixa, dins d'ella hi ha molts camps diversos, gent que està com una cabra i gent que realment pot servir d'ajuda.
Perquè jo el que no acabo d'entendre és: si et carregues tots els psicòlegs, també consideres que no serveixen per res els que tracten a gent amb addiccions o a anorèxiques, com farà la Mireia? Són exemples que disten prou del típic enganyabobos, perquè són mals endèmics de la nostra societat.

I me n'alegro que no t'ofengui el meu sarcasme, així és com hauria de ser, és sarcasme i prou, no és un insult, el que passa és que hi ha gent que té la pell molt fina i he d'anar amb peus de plom per no traumatitzar la penya...